Cu un start-up în domeniul nunților și toate resursele investite în pasiunea sa, Andreea Gavriluță are încă zâmbetul pe buze, un sediu în care își face planuri și credința că florile nu au altă menire decât să bucure oamenii chiar și în stări de urgență sau alertă. Sau, poate, mai ales atunci.
În atelierul ei, cu jazz pe fundal, pereți colorați și flori de la producătorii locali, Andreea face buchete pentru livrare. Un serviciu pe care l-a dezvoltat în timpul stării de urgență, și care pe care îl crește acum în online, încercând să susțină mai multe nișe și să nu se mai focuseze doar pe evenimente.
După primul moment de panică, la Firfior lucrurile au continuat să funcționeze pe o singură direcție- livrare de flori, iar acum, încet, se plantează și semințele viitorului.
Când te-ai trezit față-n față cu pandemia?
Cred că la primul telefon pe care l-am primit de la prima mireasă. După ce m-a sunat să întrebe ce putem să facem în condițiile stării de urgență, a amânat evenimentul. Apoi a sunat altă mireasă, și tot așa.
Noi aveam multe în plan în acest spațiu, printre care și întâlnire cu viitoarele mirese și colaboratori din domeniu- Wedding Cafe. Urma să ne întâlnim la o cafea și să povestim despre nunta lor, să le dăm sfaturi, tips and trick. A fost primul eveniment anulat. De fapt, anulat fizic, căci din restaurant l-am mutat în oline. Iar asta s- a întâmplat la aproximativ cinci-șase zile de la declararea stării de urgență.
Care a fost reacția când ți-ai dat seama că întreaga industrie de nunți a înghețat dintr-o dată? Aveai un back-up plan?
Nu,nu aveam atunci un back-up plan și toată situația asta a fost așa ca un efect de Domino. A căzut o nuntă, încă o nuntă, apoi furnizorii de nunți au intrat în panică, clienții la fel….practic toți eram „căzuți” în perioada aceea. Nu am avut plan B, pentru că întotdeauna pentru mine pe primul plan au fost evenimentele iar celelalte activități nu erau semnificative din punct de vedere financiar, așa că situația a fost ca un șoc.
Și ce-ai făcut în aceast timp?
Noi suntem un atelier de creație, nu suntem florărie, așa că am făcut exact ceea ce nu credeam că o să facem. Ne-am mutat în social-media și am livrat buchete și aranjamente. Aveam un serviciu de livrări dar era cumva exclusiv pentru o mână de persoane, sau pentru firmele cu care colaboram. Acum livrarea e pe locul 1.
Care este cea mai puternică amintire pe care o ai legata de perioada asta și de businessul tau?
E ușor să îmi amintesc momentul. A fost chiar în ziua de Florii, când am livrat foarte multe comenzi. Știi, noi ducem și un mesaj personalizat din partea persoanei care comandă florile și îl scriem de mână. Așa că am observat că toate mesajele erau legate de dor și de distanță. Lăcrimez când mă gândesc, dar erau buchete pe care le trimiteau copii părinților și simțeam efectiv dorul și dragostea. Cumva în zilele alea florile au făcut o punte de legătură între oameni.
Și acum? Cum iei emoțiile astea și le pui într-o strategie de business?
Ne-am făcut o strategie de supraviețuire. În prezent mai avem o singură nuntă care a rămas in picioare, iar restul sunt amânate pentru anul 2021. Vrem să folosim spațiul generos pe care îl avem, să dezvoltăm colaborări, ateliere creative, să nu mai depindem doar de evenimente.
Cum lucreaza de acasă un florist?
Greu. Am avut momente în care am ieșit doar să-mi iau florile de la depozit și le-am dus direct acasă, le-am lucrat și apoi le-am livrat. Munca cu florile presupune o muncă fizică și a fost destul de dificil să merg să mai lucrez în spațiul meu, în intimitatea mea, în bucuria mea.
Dar sunt un florist cred că se adaptează și așa cum lucram în atelier, așa am lucrat foarte bine și în balcon.
Ce ai descoperit la tine din perspectiva de antreprenor în această perioadă?
Eram cumva setată pe repede-înainte, aveam tot planul făcut pe 2020, aveam evenimentele plănuite, totul trebuia să decurgă conform planului. Toată nebunia asta a pus stop la multe și ne-a făcut să ne punem un semn de întrebare din punct de vedere profesional. Și cel mai “greu” răspuns a fost că ne-am axat pe o singură nișă. Faptul că noi ne-am axat doar pe evenimente, și nu am mai luat în calcul și alte abordări de funcționare a business-ului, ne-a pus “stop” și în același timp ne-a învățat că trebuie să învățăm să ne adaptăm și să dezvoltăm mai multe planuri.
Eu de exemplu, nu eram foarte vizibilă în online. Businessul meu trăia foarte mult din activitatea offline-întâlnirile cu mirii, evenimente corporate, ateliere. Nu făceam vânzare online și asta a fost o lecție. Iar în plan personal s-au întâmplat multe lucruri- am mai adaugat ceva la dezvoltare personală, am mai accesat câteva cursuri de floristică, am ales să nu pierd timpul și mă pregătesc pentru 2021.
Ce plănuiești să păstrezi serviciile dezvoltate în această perioadă?
Eu cred că o să păstrez tot la acest moment, plus alte servicii pe care vrem să le dezvoltăm. Este clar că acum nunțile, evenimentele, în mod fizic nu vor mai exista, dar noi ne vom ocupa în continuare consultanța online și offline. Cred că putem să construim nunta dorită pentru viitorii miri, adaptându-ne la condițiile actuale.
Vom păstra partea de abonamente florale, încercăm să păstrăm și atelierele, în funcție de reglementările legale, vrem să ne mutăm cu livrări în online și să lucrăm la site. Să investim în zona asta pentru că deocamdată vindem doar pe Facebook dar avem și un site unde putem activa zona de vânzare.
Cum cum au reacționat oamenii la abonamente?
Foarte mulți oameni nu erau familiarizați cu acest concept, am văzut curiozitate din partea lor, dar totodata și incertitudine. Și a ajutat că e vremea bujorilor. Toată lumea iubește bujorii.
Și cât a contat pentru client faptul că tu încerci să te aprovizionezi de la antreprenori locali?
Este ceea ce credem noi că e nevoie să facem și oamenii ne susțin. A fost un mare avantaj și perioada asta, pentru că avem foarte multe flori de sezon. Apovizionarea locală nu ar fi fost poate la fel în alt anotimp, dar acum suntem fericiți că am reușit să punem umărul la bugetul producătorilor locali, și fost așa un win-win, eu am câștigat, el a câștigat, iar clienții noștrii sunt fericiți.
Unde ai găsit resursele să fii în toate rolurile tale?
Ușor nu a fost, dar resursa mi-am găsit-o acolo unde mi-o găsesc întotdeauna, în pasiunea mea. Indiferent de repercursiunile acestei pandemii asupra business-ului meu, asupra spațiului pe care îl închiriez, știu că asta e menirea mea, așa că design floral voi face oricum. Pentru că resursele mele sunt în pasiunea pentru flori.
Acest material face parte in proiectul Dincolo de Mască, o inițiativă de documentare a realității locale, după ridicarea stării de urgență.
Echipa de proiect : Concept și condei- Oranjeria, Video: CineformaStudio, Foto : Sysphotodesign, Promovare Social-Media- Marva Business Solutions, susținut de Fundația comunitară Bacău.
Credit Foto: Sysphotodesign