Cătălina Marchiș crede că misiunea ei este să redea starea de bine și să ia durerea, cu mână sau cu aparatura din dotare. Așa că în mod normal nu rezistă în fața unui apel disperat și vine la PhysioKinesis să pună omul pe picioare. Dar cum în timpul stării de urgență nimic nu a mai fost normal, a trecut la consultanță prin telefon și exerciții online ca soluții de avarie. Iar cel mai greu nu a fost nici să închidă cabinetul, nici să susțină business-ul timp de două luni, ci să spună “nu vă putem ajuta” unor oameni în suferință.
Când ți-ai dat seama că urmează o schimbare și va fi nevoie să închizi cabinetul?
Când începuse să se instaleze panica și am realizat că mă sperie gândul că s-ar putea să am un pacient infestat în cabinet. M-am consultat cu colegii din țară dar părerile erau împărțite, așa că am decis să închid, pentru siguranța tuturor. Nu am mai luat programări noi dar am terminat terapiile deja începute și ne-am asigurat că pacienții noștri pleacă acasă într-o stare de bine.
Cum au reacționat pacienții, mai ales cei cu afecțiuni, dureri?
În primă fază telefoanele sunau în ritm normal dar apoi, după ce s-a decretat stare de urgență au înțeles și pacienții că nu pot veni la cabinet. În schimb au început telefoanele celor care aveau dureri, probleme mari și căutau măcar un remediu prin telefon. Așa că am încercat să le arătăm exerciții, mișcări care să poată fi făcute în siguranță, exerciții pe zoom.
Și într-o zi am primit un telefon de la un domn care suferea și mă ruga să îl ajut. Cu voce tremurândă mi-a spus că e preot, că slujește singur în biserică și că durerea de spate îl doboară. Recunosc, că nu aveam o soluție la momentul respectiv. Și în doar câteva minute de la primul telefon am primit un alt apel disperat, tot de la un preot.
Când în decurs de 10 minute de sună doi preoți să îți ceară ajutorul, găsești o soluție!
Așa că pus mâna pe telefon și am încercat să aflu cum aș putea să îmi deschid cabinetul pentru urgențe. Era prea mult pentru mine să stau degeaba când mă sunau oamenii disperați. De la autorități am primit informații cum că nici nu ar fi trebuit să închid, pentru că e un cabinet privat. Așa că mi-am luat toate măsurile de precauție, m-am dus la cabinet și i-am pus pe picioare pe cei doi preoți.

Cum vă adaptați noilor reglementări?
Pacienții noștri nu se intersectau nici până acum, deci distanțare socială avem. Dezinfectarea suprafețelor de lucru și a prosoapelor se face în mod normal după fiecare pacient, fiecare terapeut lucrează doar cu un pacient, iar cu masca și viziera ne-am obișnuit repede. Și ca măsură suplimentară, bugetul pentru vacanța de Paște l-am investit într-un filtru osmotic care sterilizează aerul.
Au revenit pacienții după ridicarea stării de urgență?
Avem mulți pacienți noi dar nu într-un ritm comparabil cu începutul anului. Nu mă plâng pentru că înțeleg în primul rând situația în care ne aflăm cu toții. Și oricât de mare ți-ar fi durerea, dacă bugetul tău s-a redus considerabil, mai iei o pastilă și înduri. Așa că pentru această perioadă am gândit oferte care să permită tuturor să scape de durere. Cred că misiunea mea este de a reda starea de bine oamenilor, de a-i pune pe picioare atunci când durerea îi face să strângă din dinți.

Cum au fost aceste luni pentru tine din punct de vedere personal?
O vacanță pe care mi-am dorit-o tot timpul. Îmi doream timp liber, să stau acasă, să mă bucur de tot, să am timp de pasiunile mele, să pictez, să croșetez, să gătesc. Dar după toate astea, voiam înapoi în cabinet. Și mi-am dat seama că nu pot rămâne indiferentă în fața suferinței. Orice telefon de la un pacient, cunoscut sau străin, care îmi vorbea de durere însemna ore întregi în care încercam să găsesc soluții “pentru acasă”. Îmi era foarte greu să spun “nu vă putem ajuta acum” omului care plângea de durere, așa că pastila de urgență a fost kinetoterapia online. Ajută pe moment dar nu rezolvă cauza. În cabinet, până la exercițiile de recuperare lucrăm cu fizioterapia pentru stabilizare și eliminarea durerii pentru a aduce corpul într-o stare de echilibru.

Cum crezi că arată următoarea perioadă?
În primul rând fără rabat de la calitate. Și cred că mai înseamnă și adaptabilitate, de aceea am introdus un serviciu la domiciliu pentru cei care fie nu se pot deplasa fie nu se simt în siguranță să iasă în lume în contextul actual. Avem aparatură pe care o putem transporta și acest serviciu a avut cerere mare în această perioadă.
Încerc să găsesc variante accesibile pentru cât mai mulți oameni. Starea de urgență ne-a ținut în acasă, cu mai puțină mișcare, în poziții care ne-au afectat postura, școala online și izolarea și-au pus amprenta asupra copiilor noștri și a sănătății lor. Așa că mi se pare esențial să ne “îndreptăm” cu toții!.
Acest material face parte in proiectul Dincolo de Mască, o inițiativă de documentare a realității locale, după ridicarea stării de urgență.
Echipa de proiect : Concept și condei- Oranjeria, Video: CineformaStudio, Foto : Sysphotodesign, Promovare Social-Media- Marva Business Solutions, susținut de Fundația comunitară Bacău.
Credit Foto: Sysphotodesign