Iulia Movilă e tipul de antreprenor care râde și „dă înainte”. Nici pandemia și nici starea de urgență nu au putut să o oprească din a deschide cofetăria. Brioșele mergeau bine înainte de criză, brandul era cunoscut în Bacău, dar Iulia simțea că are nevoie de un loc de vad, de un spațiu în care clientul să savureze prăjitura, să fie mai mult decât „la pachet”. În 16 mai a deschis cofetăria, deocamdată în regim take-away. Vitrina s-a golit puțin după prânz, iar Iulia a râs, a re-aprovizionat și a răsuflat ușurată.

Când ai simțit că se schimbă lucrurile?

Când am discutat cu tine. :). Recunosc, nu am luat-o în serios prima oară când am auzit de posibilitatea apariției unei pandemii. Nu am vrut să cred, nici măcar când s-au închis școlile. Mi s-a părut o măsură extremă, am zis că nu, e mult prea mult.  Abia când s-a decretat stare de urgență, abia atunci am realizat că e ceva mai serios decât estimasem eu. 

Care a fost primul impact  la nivel de business?

La nivel de business prima mea reacție a fost nepotrivită, cred. În primele zile m-am blocat și am vorbit și cu colegele de posibilitatea să-și ia zile libere să stea cu copii, dar nu a fost nevoie pentru că cererile au continuat să curgă, chiar și pentru comenzi la domiciliu.  

Când ai făcut prima schimbare?

Prima schimbare am făcut-o destul de repede, când am realizat că trebuie relaționez altfel cu clienții. Majoritatea stătea acasă și atunci opțiunea logică a fost să livrăm la domiciliu. Datorită acestei reconfigurări rapide, chiar la cateva zile de la declararea stării de urgență, lucrurile au continuat să meargă bine pentru noi.

Iulia Movilă la deschiderea din 16 mai a cofetăriei Brioșa Mov

Cum e să-ți planifici deschiderea unei cofetării, linie nouă de business, și să construiești asta în timpul stării de urgență?

Iarăși, o zi am avut un blocaj. Eu găsisem spațiul cu câteva zile înainte de izbucnirea pandemiei în Europa, și am avut feeling-ul, de cum l-am văzut, că ăsta e locul potrivit pentru mine. Am stat la un moment dat și m-am gândit că poate n-ar fi cea mai bună decizie, și o zi am vrut să dau înapoi, după care am decis că nu, trebuie să merg inainte. A fost complicat în perioada de urgență să construim, să renovăm. Dar din fericire am un soț priceput atât la calculatoare cât și la construcții interioare și exterioare, și el m-a ajutat. Majoritatea lucrurilor de aici sunt făcute de el și am planificat totul ținând cont de termene, de reglementările legale, de furnizori. 

A fost mai complicat decât m-aș fi așteptat, dar a ieșit. Inițial vroiam să deschidem într-o lună de la începerea amenajării dar din fericire am avut două la dispoziție, în care să ne planificăm mai bine lucrurile.

Ce s-a schimbat în modelul de business în perioada asta, ce a apărut nou?

Livrările clar erau un serviciu opțional, la comenzi foarte mari, pentru care nu se putea deplasa clientul. Acum cred că lumea s-a obișnuit să comande la domiciliu, e mai simplu, mai ușor, mai convenabil și atunci nu cred că o să se renunțe la opțiunea de livrare nici după încetarea stării de urgență. E un serviciu pe care vrem să-l oferim în continuare clienților noștri. S-a mai schimbat și atenția la igienă. În sectorul alimentar trebuie să fii atent la toate detaliile și la igienă în mod special, dar acum ne-am dublat măsurile de precauție, facem igienizare, de mai multe ori pe zi, punem la dispoziția tuturor dezinfectant, încercăm să avem grijă cu distanțarea.

Mulți din industrie, din HORECA nu au reușit să țină deschis. Voi cum de ați luat decizia de a nu întrerupe activitatea?

Noi avem un business mic, suntem 5-6 persoane. Cred că este mai greu să gestionezi o afacere cu 20 de persoane și e mai ușor să te pliezi când ești mai mic. Nu am văzut sensul să închid business-ul dacă cererea a continuat să existe, și în plus eram conștientă că dacă iau decizia să închid, revenirea va fi foarte grea, dacă nu imposibilă.  Salariile, chiria, furnizorii trebuiau plătite în continuare, obligațiile de plată au rămas, cu sau fără încasări. Așa că oprirea activității nu a fost o opțiune.

Ziua deschiderii la Brioșa Mov

Ce s-a schimbat în obiceiul de consum al clientului?

Dimensiunea tortului. Serios, s-a redus considerabil, de la 3 kilograme la un kilogram, suficient pentru 3-4 persoane. Și pe lângă aniversări lumea a continuat să dorească să se îndulcească și cu prăjituri de la noi, și cu brioșe. Cred că e ușor să pregătești acasă un chec, o clătită, o gogoașă, dar când vrei ceva mai deosebit pui mâna pe telefon.

Ce ai învățat în perioada asta?

Că trebuie să fim foarte flexibili și adaptabili.  Asta cred că este regula nr. 1, să te adaptezi de la o zi la alta, la orice situație imprevizibilă,  dacă vrei să continui.

Cum arată viitorul pentru Brioșa Mov

Mov!! Asta-i clar, viitorul este mov. E bine, da, am un feeling foarte bun legat de ce va fi. Planul meu este să cuceresc lumea cu brioșe 🙂

Ce ai simțit dimineață când ai deschis ușa noii cofetării, pentru prima dată, în ziua în care s-a terminat cu starea de urgență?

Emoții, foarte mari emoții, chiar dacă nu e primul loc pe care îl inaugurez. Noi avem laboratorul care este deschis de 3 ani, deci aceasta ar fi a doua “brioșerie”, dar în acest context nu știm la ce să ne așteptăm. Am gândit o cofetărie dar acum putem funcționa doar în regim de take-away. 

E ceva ce crezi ca se va schimba în modelul tău de business după această perioadă?

Încerc să nu-mi fac planuri pe termen mediu și lung, pentru că e posibil să nu mă țin de ele, dar regula nr. 1 ar fi să ne adaptăm și să ne pliem pe nevoile și cerințele clientului. Și în funcție de asta ne vom dezvolta în continuare.

Acest interviu face parte in proiectul Dincolo de Mască, o inițiativă de documentare a realității locale, după ridicarea stării de urgență.

Echipa de proiect : Concept și condei- Oranjeria, Video: CineformaStudio, Foto : Sysphotodesign, Promovare Social-Media- Marva Business Solutions, susținut de Fundația comunitară Bacău.

Credit Foto: Sysphotodesign