Codrin Sârbu se bucura încă de reacțiile pozitive vizavi de lansarea Sârbu Atelier atunci când a fost declarată starea de urgență. Și cine să mai cumpere bocanci și sneakers în izolare? La ce bun să investești în încălțăminte personalizată dacă nu ieși din casă? Și totuși, acolo unde părea să fie numai disperare, Codrin a reușit să găsească oportunitatea. A trecut peste bariere, și-a asumat un volum triplu de muncă și două luni mai târziu zâmbește încrezător. Înțelege acum care e nișa lui, știe ce produse vor clienții și are planul stabilit pentru următoarea colecție. Și e gata să cucerească piața de încălțăminte personalizată. 

Când ai simțit tu că în business-ul tău, proaspăt lansat, avea să se schimbe ceva?

După lansare lucrurile mergeau chiar bine pentru noi și în 15 martie eram relaxați, aveam comenzi. Ei bine, două zile mai târziu s-au anulat 50% dintre comenzi și mi-am dat seama că urmează o perioadă grea. În condițiile în care “starea de urgență” ne-a prins cu cinci angajați, nu a fost ușor.

Cum ai acționat? Care au fost primele măsuri?

Primele măsuri au fost de panică. Am încercat să găsesc colaborări, oportunități pentru comenzi noi, eram agitat și încercam să fac ceva, dar nu aveam reacții de nicăieri. Nimeni nu mai comanda încălțăminte, nimeni nu mai avea interes vizavi de produsele noastre. Așa că am decis să întrerupem activitatea pentru o perioadă de măcar de 2 săptămâni în care să-mi dau seama ce pot face și cum mă pot adapta noului context.

Dar deznodământul e fericit. Ați reușit să plutiți într-o industrie lovită din plin.

Am ”plutit” pentru că m-am folosit de stoc, l-am vândut și am putut să supraviețuim până când au început comenzile. Noi pregăteam magazinul online, pe care nu am apucat încă să îl terminăm, așa că am avut stoc din care să vindem după ce lumea a ieșit din panica inițială. Și după ce m-am remontat și eu. 

Unde ți-ai găsit cumpărătorii?

În social media. Aici ne-am găsit clienții și aici îi întâlnim în fiecare zi. Recunosc că nu aveam încredere în Facebook și Instagram și nu credeam că funcționează  partea de vânzare în rețelele sociale, așa că nu promovam prea mult Atelierul. Dar după ce m-am focusat pe postări și promovare, a fost efectiv un boom. Deodată, aveam 40-50 de mesaje pe zi, întrebări, cereri și nici nu reușeam să răspund tuturor. Atunci am îndrăznit să sper că o să ies cu bine din treaba asta.

Cum ai resimțit la nivel personal și ce te-a învățat perioada asta?

La nivel personal pot să spun că cea mai mare problemă a fost că nu am mai putut să mă mai mișc liber, să mai ies din casă și să fac lucrurile pe care le făceam înainte. Sunt o persoană activă, nu stau degeaba, nu stau acasă, așa că m-am simțit constrâns din multe puncte de vedere. Am simțim că nu am mai avut un timp al meu, iar faptul că nici nu aveam unde să ies cu copii n-a ajutat.

Iar în ceea ce privește business-ul, deși am avut sprijin și ajutor, în mare parte a fost un “one-man show”.

E ceva ce a dus la o schimbare în deciziile de business in perioada asta?

În primul rând mi-am dat seama că pot să vând mai mult decât credeam în primă faza. Fiind un brand nou, într-o piață aglomerată, părea greu să-l comercializez la prețul corect. Dar acum mi-am dat seama că încălțămintea pe care o producem este căutată, am găsit nișa căreia ne adresăm, și am adaptat modele. Și am înțeles că oamenii vor obiecte personalizate, care să îi reprezinte. 

Îți imaginezi că s-a schimbat ceva în ceea ce privește consumul de fashion?

Din punct de vedere al consumului cred că totul va reveni la normal mai devreme sau mai târziu, pentru că ne place actul de a cumpăra. Acum e o perioadă mai cumpătată, mai ales că pentru unii bugetul s-a schimbat, dar pe măsură ce se redeschid business-urile cred că totul va reveni la normal.

Care sunt următorii pași?

Ne concentrăm pe creștere. Cred că trebuie să măresc stocul și să mai aduc oameni în echipă. La momentul acesta fac foarte multe lucruri singur și pentru a mări producția și a menține calitatea mi-ar mai trebui doi-trei oameni.Ceea ce mă bucură ca perspectivă și îmi validează viziunea cu care am construit Sârbu Atelier.

Dacă ai putea să vorbești cu Codrin, cel din 15 martie, ce i-ai spune?

Poate ar trebui mai întâi să vorbesc cu Codrin din septembrie 2019. Lui i-aș spune să își aleagă mai cu grijă oamenii în care încredere. Și l-aș mai opri din a lua niște decizii greșite.  Iar lui Codrin intrat în panica pandemiei i-aș aminti ce mult îi place ceea ce face. 

Acest material face parte in proiectul Dincolo de Mască, o inițiativă de documentare a realității locale, după ridicarea stării de urgență.

Echipa de proiect : Concept și condei- Oranjeria, Video: CineformaStudio, Foto : Sysphotodesign, Promovare Social-Media- Marva Business Solutions, susținut de Fundația comunitară Bacău.

Credit Foto: Sysphotodesign