Dincolo de vizieră, mască și halat, Alexandra Higiu e un antreprenor pasionat de beauty. Pentru că oricât de mult ți-ar vorbi despre arhitectura sprâncenelor sau nevoile unui ten, atenția la oamenii din jurul ei, rapiditatea deciziilor și puterea de adaptare o trădează ca om de business. Unul care a reușit să țină unită o echipă de 60 de oameni, să fie aproape de clienți și să găsească soluții de avarie într-o situație limită. Și pentru care „nu există nu se poate”.

Când ți-ai dat seama că lucrurile se schimbă și că s-ar putea să fie nevoie să închizi?

La începutul lui martie am început să sesizăm o atitudine mai temătoare a clienților noștri și apoi au început să apară clienți noi care, era evident, abia se întorseseră în țară dar nu declaraseră asta nicăieri. Atunci ne-am îngrijorat, în primul rând pentru staff-ul nostru. Ținem foarte mult la echipa noastră, suntem o mare familie de 60 de persoane și e foarte important ca fiecare să ajungă sănătos acasă, așa că am hotărât, printre primii din țară, să ne închidem activitatea. 

Ce a însemnat această decizie pentru tine, antreprenorul Alexandra Higiu? 

A fost foarte challenging. O decizie de genul aceste te scoate din zona de confort și cred că uneori face bine treaba asta. Nu e ușor, dar câteodată ai nevoie de un restart. Așa că am luat-o ca pe o oportunitate și am făcut curățenie generală, mici reparații, lucruri pentru care în mod normal ar fi trebuit să închidem salonul. Ne-am dotat cu materiale de protecție dar și cu informații. Toți colaboratorii noștri naționali și academiile de specialitate au organizat traininguri și seminarii așa că staff-ul nostru a rămas ancorat, ne-am dezvoltat cu toții abilitățile și am învățat tehnici noi.

Mi se pare extrem de eficient să poți avea aceste cursuri online care înseamnă cheltuieli mai puține și învățare din confortul casei tale. Eu am făcut vreo trei cursuri și am venit cu servicii noi la salon.Am stat acasă, ne-am odihinit și relaxat într-o vacanță pe care nu ne-am fi luat-o niciodată dar nu am stat degeaba. 

Cum au resimțit clienții voștri lipsa unor servicii care țin de confortul personal dar și de imagine ? Am văzut programări făcute chiar dacă nu se știa când se vor deschide saloanele.

Da, am avut programări din plin și din timp. Pentru cliente a fost dificil, mai ales pentru cele care au lucrat în continuare- în spital, la bancă, în unele instituții publice. A fost greu pentru ele să-și păstreze imaginea și aspectul fără ajutorul nostru. 

Așa că am făcut kit-uri speciale și le-am oferit pentru a fi folosite acasă. Hairstyliștii, știind rețetele clientelor, le preparau și le dădeau kituri cam cu tot ce aveau nevoie pentru un rezultat satisfăcător și am vândut și produse pentru cei care căutau soluții de avarie pentru această perioadă. Clientele noastre au înțeles că întreruperea activității noastre nu e un moft, ci o nevoie pentru a fi cu toții protejați. Dar au fost și persoane care încercau să găsească alte soluții, cu oferte de comision dublu sau “haideți acasă să mă tundeți” !.

Pe de altă parte foarte mulți domni și-au luat mașină de tuns și s-au tuns singuri acasă cu un singur număr, de la un capăt la altul. Așa că primele două saptămâni după ce am deschis, la frizerie a fost un serviciu de reparare. Dar chiar vreau să le mulțumesc clienților noștrii că au avut răbdarea asta, pentru că nu a fost deloc ușor să reziste. Știu, pentru că și eu am stat și cu rădăcinile nevopsite și cu unghiile nefăcute. De când am redeschis suntem foarte bucuroși cu toții dar și foarte atenți să respectăm normele și să ne protejăm.

Văd, că tu esti foarte confortabila cu tot echipamentul de protecție, nu pare să te încurce. 

Sunt anumite proceduri la care avem echipamente speciale și protocol de sterilizare de peste 20 de ani, avem sistemul Autoclav de sterilizare, cu 3 martori, folosit în cabinete medicale, prosoapele noastre sunt oricum spălate și dezinfectate, și folosim materiale de unică folosință pe cât de mult posibil. Așa că singurele lucruri în plus sunt măștile pentru colegii de la coafură, deși purtau frecvent și înainte pentru a se proteja de diferite substanțe. Mai avem dezinfectanții pentru clienți și covoarele clorintate, dar nu e nimic care să ne scoată din zona de confort. Ne protejăm mai mult dar la finalul zilei ajungem toți sănătoși acasă. 

Cum pui business-ul înapoi pe picioare?

N-a fost o perioadă ușoară mai ales în condițiile în care statul român a venit cu un ajutor minim și un pic cam târziu. Numai noi știm cum am plătit șomajul, înainte să ni-l dea statul, pentru că venea Paștele și oamenii din echipa noastră trebuiau să primească banii. Atunci au înțeles și ei avantajul de a fi angajat și a nu avea responsabilitatea antreprenorului. 

A fost greu dar nu imposibil și în fiecare secunda sunt optimistă, știu că va fi mai bine și cred că asta m-a ajutat tot timpul. Iar acum nu ne-am întors la ”normalitate”, nu ne vom mai întoarce niciodată la ce cunoșteam fiindcă asta e noua normalitate și trebuie sa ne adaptam. Și dacă ține doi ani povestea asta, o iau ca atare și cred că singurii supraviețuitori vor fi cei flexibili. Nici cei mai deștepți, nici cei mai mari, nici cei mai puternici, doar cei flexibili și deschiși la adaptare, la noua viață pe care o avem. Poate că unii dintre noi trebuie să ne schimbăm job-ul, să găsim pasiuni conexe, să fim deschiși către lucruri la care nu ne-am fi gândit până acum.

E ca în proiectul pe care îl demarăm cu partenerii noștri din țară : “Nu există nu se poate”. O transformare a unei persoane în două luni și jumătate, atât la exterior dar și în interior. Nu e ușor, necesită muncă și determinare, dar se poate.

Cum arata viitorul pentru voi? Vă urcați in online?  

Cred că e foarte ușor să urci în online serviciile educaționale în domeniu, dar nu cele de bază, cum sunt cele pe care le oferim noi acum. În viitor va fi posibil, pentru generațiile care vin cu obișnuința online-ului.

Putem vinde produsele din salon online dar e nevoie oricum de diagnosticare și recomandare. Nevoile noastre se schimbă de la o lună la alta, iar acum cu măști și protecții ni se schimbă tenul, structura, avem nevoie de produse noi, de îngrijire specifică. Nu mai bem la fel de multă apă din cauza măștii și automat suferă pielea, părul, unghiile. De aceea specialistul și consultarea lui contează atât de mult într-o decizie de cumpărare. Ca să nu cumpărăm online doar pentru că putem.

Acest material face parte in proiectul Dincolo de Mască, o inițiativă de documentare a realității locale, după ridicarea stării de urgență.

Echipa de proiect : Concept și condei- Oranjeria, Video: CineformaStudio, Foto : Sysphotodesign, Promovare Social-Media- Marva Business Solutions, susținut de Fundația comunitară Bacău.

Credit Foto: Sysphotodesign