Când business-ul tău e a doua casă iar angajații o familie, deciziile în criză vin cu încărcătură emoțională iar în barca de salvare trebuie să intre toată lumea. După ce a trecut furtuna, Ștefana Elisei a redeschis Urbo Park recunoscătoare că echipa îi este completă și sănătoasă. Dacă și vremea ține cu ea, mai departe e o chestiune de multă muncă, cu care e obișnuită, și de organizare și fler. Iar pe acestea le are din plin, cu și fără mască sau dezinfectant.
Când ți-ai dat seama că urmează o schimbare în domeniul tău?
Când au început să se anuleze evenimentele. Când au început oamenii să sune, să spună că se tem și mai ales când contramandat evenimentele din octombrie și din noiembrie. Atunci mi-am dat seama că impactul asupra afacerii, asupra business-ului va fi mai puternic decât ne-am imaginat.
Ce înseamnă mai exact această “amânare” pentru un complex unde se organizează o parte importantă a evenimentelor din oraș?
N-aș ști să-ți spun sume, dar până acum a însemnat reprogramarea nunților și botezurilor pentru anul 2021 și anularea banchetelor și evenimentelor corporate din 2020. În afară de asta noi în martie ne pregăteam să deschidem terasa, una dintre cele mai mari din Bacău. Și am sistat tot. Nu știam cum va evolua contextul așa că nu am riscat nici sănătatea noastră și nici a clienților.
Ați ales să închideți dar să păstrați tot personalul.
Da, pentru că ne-am dorit atunci când vom redeschide să avem cu cine reporni. Și preferăm să avem alături persoanele pe care ne bazăm și care ne sunt alături de mult timp. De 11 ani de când sunt la Urbo, lucrez cam cu aceiași oameni. Sunt colegi extraordinari care au înțeles business-ul, lângă care noi am construit și pe care nu vrem să îi pierdem.
Știi, fiecare casă e în felul ei. Asta e o casă în care toți locuitorii ei știu exact toate regulile, tot programul și e important pentru noi să îi ținem aproape pe toți ai casei. Cred că asta m-ar fi durut cel mai mult, să renunț la oricare dintre angajații mei.
Care a fost oportunitatea din această perioadă?
În primul rând timpul pentru a face o curățenie temeinică fără să lucrăm nopțile la asta. Având activitate intensă atât pe terasă cât și în restaurante, curățenia de obicei presupunea un efort extraordinar din partea tuturor. E prima oară când am făcut asta în tihnă, cu oportunitatea de a pune la punct toate aspectele. Apoi am avut timp să lucrăm la un meniu nou, să facem un update al preparatelor și să putem deschide terasa având o listă nouă de produse.
Cum vezi în acest moment industria de evenimente de familie și domeniul HORECA?
Lipsa de evenimente și consecințele acestui context se vor simți pe termen lung și vor afecta domeniul. Chiar și în condițiile relaxării reglementărilor, evenimentele nu vor mai fi la fel de mari, și nici participarea numeroasă. Nu doar că amenii se tem și plutește o nesiguranță în aer dar în același timp bugetele multor familii au scăzut. Prioritatea acum nu e masa la restaurant ci hrana de zi cu zi, medicamentele, grădinița, școala.
Ați deschis terasa și reglementările par destul de restrictive. Cum reacționează clienții?
Noi chiar ne-am pus la punct cu toate, așa că la intrare dai cu ochii de un regulament pe care nimeni nu a avut timp să-l „digere”. Au fost oameni care s-au întors înapoi de la poartă pentru că nu au vrut să-și dea numele și numărul de telefon sau nu aveau mască. Dar le-am explicat că acestea sunt normele la momentul actual și le vom respecta. Trebuie să învățăm să fim solidari pentru a fi cu toții bine, fie că suntem angajați, clienți sau patroni. Siguranța noastră și a familiilor noastre e cea mai importantă.
Vezi posibilități de recuperare în perioada următoare?
Ce s-a pierdut, nu se mai poate recupera. Lunile acestea reprezintă bani de care trebuie să uităm. În schimb aceste timpuri sunt ca o sită care cerne. Cei serioși și responsabili își vor vedea mai departe de treabă, se vor adapta și vor aplica ce au învățat din tot acest context.
Cum a fost pentru tine personal să nu mai petreci majoritatea timpului aici și să îți iei această pauză?
Foarte, foarte greu. Deși mă plângeam de multe ori că aș vrea mai mult timp liber, că muncesc prea mult la restaurant, mi-a fost greu să fiu departe. Dar așa am realizat cât de mult îmi place ceea ce fac și cât de dor îmi e de locul acesta când nu sunt aici. E a doua casă pentru mine și a fost greu să văd acest “acasă” gol, fără oameni și atmosferă.
Acest material face parte in proiectul Dincolo de Mască, o inițiativă de documentare a realității locale, după ridicarea stării de urgență.
Echipa de proiect : Concept și condei- Oranjeria, Video: CineformaStudio, Foto : Sysphotodesign, Promovare Social-Media- Marva Business Solutions, susținut de Fundația comunitară Bacău.
Credit Foto: Sysphotodesign